Urunk színeváltozása
“Ha valaki utánam akar jönni, tagadja meg önmagát, vegye föl keresztjét és kövessen engem”.![]()
Kemény szavak ezek Uram! Kereszthordozás? Szenvedés? Dehát… Igen, már megint meglepően mást tanítasz Mester, mint amit várnánk és szeretnénk! S hat nap gyötrődésén keresztül barátkozunk e gondolattal, mikor odalépsz legbensőbb körödhöz, s elhívod őket magaddal…
Megyünk, Mester, követünk! Taníts hármunkat! Kérünk, magyarázd el jobban életünk legnehezebb kérdését, a szenvedés misztériumát! Na és a miérteket! Hogy mondod, Uram? Itt most csendesedjünk el és imádkozzunk? Rendben… De várjunk csak! Mi ez? Honnan jön ez a fényesség? Nézzétek! Az Úr az! Én Uram, én Istenem! Gyorsan, ragadjunk szerszámokat! Készítsünk menedéket! Tegyük tartóssá, örökítsük meg e másodperceket! Felejtsük el a kereszteket, éljen a krisztusi dicsőség! – s ez a három ember, akik ordítottak rémületükben, mikor Jézus a tengeren közeledett feléjük, most, a tündöklő arc láttán semmi rémületet nem érez… Az az ember, aki isteni cselekedeteket művel, megrémíti őket. De mikor Isten kinyilatkoztatja magát, nincs semmi ok a félelemre, elég imádni és szeretni őt. S ilyenkor minden más földi dolog – baj, kereszt, szenvedés – háttérbe szorul… Lángra gyúlt lélekkel kiáltják a világba Krisztusba, az Isten Fiába vetett hitüket… Mert az emmauszi tanítványok “Maradj velünk Uram, mert már esteledik!” felsóhajtása itt ebben a mondatban ölt testet: “Uram, jó nekünk itt lennünk!”
Igen, a krisztusi ember így áll a földi nehézségekhez: képes egy más, magasabb szemszögből nézni azokat... – Krisztus miatt! Ugyanazt a valóságot tapasztalja meg életében, mint társai (a bűn, a rossz, a szenvedés, a halál valóságát és kikerülhetetlenségét), de a hit talaján állva, a keresztény remény szárnyán, magasabb perspektívából összegzi és értékeli/átértékeli őket.
“Életünket nem vagyunk képesek meghosszabbítani, sem kiszélesíteni, csak elmélyíteni” (Groch Fock).
Valóban elgondolkodtató, hogy míg egyes vallások, szekták, mozgalmak megkísérlik elfedni vagy elfelejtetni követőikkel a rosszat, a szenvedést, a kereszténység Jézusban értelmet ad neki, előtérbe állítja, s Isten erejében bízva felemeli azt, mert “amikor gyönge vagyok, akkor vagyok erős”, “mert az erő a gyöngeségben nyilvánul meg a maga teljességében”.
A Tábor-hegy élménye mindenki számára jelenvalóvá válik/válhat a szentmisében. Jézus felvisz minket a Golgota-hegyére, hogy aztán életünk legnagyobb kérdését, a halál misztériumát “megoldva” (“Ez az én testem/vérem, mely értetek adatik…” s “…aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök élete van”), Tábor-hegyi dicsőségének részesévé tegyen minket feltámadt testének magunkhoz vételével.
Igen, barátaim, a mi Tábor-hegyünk az eucharisztia, mely nem más, mint már itt lenn egy darab Mennyország, Isten ránksugárzó kegyelme, boldog elrejtőzés őbenne.
Takács Péter
forrás
kép


