Meghívó

Dicsőség az Atyának és Fiúnak és
Szentlélek Istennek.
*****
Miképpen kezdetben vala, most és mindenkor,
és mindörökkön örökké,
amen.”

 

Szeretettel várjuk Önt és családját, a 2012. február 9-én,17:30-as kezdettel tartandó liturgikus diplománkra.

 

Ünnepélyes szentmise és vesperás
Szent Hugó, Prémontré első apátja tiszteletére.

 

 

Helyszín: Premontrei plébániatemplom
2100 Gödöll
ő, Fácán sor 3.

 

Dankó Borbála
és
Németh Zsuzsanna

A szertartásokat végzik:

Balogh Péter Piusz O.Praem

Kovács Ervin Gellért O.Praem

 

Közreműködnek:

A Gödöllői Premontrei Szkóla gyermekkara

A Premontrei Szent Norbert Gimnázium egyházzenei szakközépiskolájának kórusa

Farkas Domonkos (orgona)

 

Köszönetünket fejezzük ki:

a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
tanári karának,
***
Balogh Piusznak és Kocsis Csabának,
***
valamint a közreműködő muzsikusoknak.

A szentírási alapok

A szentségekben Krisztussal találkozunk, Krisztus által pedig Istennel. Isten szeretete jelent meg közöttünk Jézus Krisztusban. Ami egykor Jézusban látható volt, az ma – az általa alapított – egyházban és az egyház szentségeiben látható.

Jézus együttérzése a szenvedőkért elmegy s végsőkig: azonosul velük: „Mert éheztem és ennem adtatok, szomjaztam és innom adtatok, idegen voltam és befogadtatok engem, mezítelen voltam és felöltöztettetek, beteg voltam és meg- látogattatok, fogságban voltam és eljöttetek hozzám. Akkor az igazak megkérdik majd tőle: Uram, mikor láttunk téged éhezni és tápláltunk téged, vagy szomjazni és inni adtunk neked? Mikor láttunk mint idegent, és befogadtunk, vagy mezítelenül, és felöltöztettünk téged? Mikor láttunk betegen vagy fogságban, és meglátogattunk téged? Bizony mondom nektek: amikor megtettétek ezt egynek is a legkisebb testvéreim közül, nekem tettétek.” (Mt 25,35-40)

Ezen kívül maga Jézus kéri: „Gyógyítsatok betegeket!” (Mt 10,8), valamint Ő ígéri: „Nevemben…betegekre teszik a kezüket és azok meggyógyulnak” (Mk 16,17-18).

A betegek kenetének első leírása Szent Jakab apostol levelében található: „Beteg valaki köztetek? Hívassa az egyház papjait, azok imádkozzanak fölötte, és kenjék meg őt olajjal az Úr nevében! A hitből fakadó imádság megszabadítja a beteget, és az Úr megkönnyíti őt, ha pedig bűnökben van, bocsánatot nyer.” (Jak 5,14-15)

Hogyan lett a betegek kenetéből utolsó kenet?

Az első századok gyakorlata szerint minden betegségben szenvedőt megkentek a püspök által megáldott olajjal, akár naponta többször is. Az olajat maguk a hívek vitték a szentmisére, ahol azt a püspök megáldotta. A megkenést ekkor – a mai gyakorlattól eltérően – nem csak a pap végezte, hanem a hívek is.

A betegek kenetét csak a VIII. század után tartották halálveszélyben feladandó szentségnek. A középkorra a betegek kenete szoros kapcsolatba került a bűnbánat szentségével. Mivel ekkor a keresztény életet a bűnbánattal azonosították, a kor gyakorlata szerint a bűnbánat szentségét sokan csak a halálos ágyukon kérték, mert a szentséget gyakran halálig tartó vezeklésnek kellett követnie.

A középkor túlzó bűnbánat hangsúlyozása mellett a betegség és halál szoros kapcsolata is hozzájárult a betegek kenetének utolsó kenetté válásában. Ekkoriban a betegségeket tünetek szerint osztályozták, így betegségként lázról, hideglelésről, kiütésről beszéltek. Csak az volt beteg, akin a tünetek jelentkeztek. Így egészséges és beteg ember között éles határvonalat lehetett húzni. Vagy látszottak a tünetek vagy nem. Ezért a betegség akkoriban sokkal gyorsabb lefolyású is volt, mint napjainkban. Mai értelemben vett gyógyszerek nem lévén sok esetben halál követte.

Kialakult az a gyakorlat, hogy a bűnbánat és a betegek szentségét együtt szolgáltatták ki, leginkább akkor, amikor a beteg már haldoklott. A betegek kenetének gyógyító hatása egyre inkább háttérbe szorult, noha ez sem a szentség céljának, sem az egyház tanításának nem felelt meg. Így vált a betegek kenete utolsó kenetté.

A tridenti zsinat (1545-1563) igyekezett helyreállítani az egyensúlyt, de a köztudatban a II. vatikáni zsinatig (1962-1965) nem történt változás és az idősebb nemzedék a mai napig fél e szentségtől.

A VI. Pál pápa által elrendelt és 1972 novembere óta törvényben lévő „Sacram Unctionem infirmorum” szerint „a súlyos betegnek Isten kegyelmére van szüksége, hogy szorongatásoktól fojtogatva el ne csüggedjen és kísértésektől gyötörve hitében meg ne rendüljön. Krisztus Urunk ezért beteg híveit a szent kenet segítségével erősíti meg.”

A betegek szentségének hatásai

  • A Szentlélek külön ajándéka: a béke a bátorság kegyelme a betegséggel vagy öregséggel való viszonyban
  • Értelem: A betegségben a beteg szabadon egyesülhet Krisztus szenvedéseivel
  • Felkészülés az utolsó átmenetre: befejezi hasonulásunkat Krisztus halálához és feltámadásához. Megszilárdítja életünk végső földi szakaszát s mindegy szilárd bástyává teszi az utolsó küzdelmekre előretekintve az Atya házába történő belépés előtt.

Egyházi előírások és gyakorlati tudnivalók (az Egyházi törvénykönyv szerint)

A szentség kiszolgáltatói csakis felszentelt papok lehetnek.

A szentség felvehető ill. kiszolgáltatható,

  • ha a hívő élete betegség vagy öregség miatt kezd veszélybe jutni.
  • ha a beteget, aki korábban felvette a szentséget és visszanyerte egészségét újabb súlyos betegség érte.
  • ha valaki komolyabb sebészeti beavatkozás előtt áll.
  • ha kétséges, hogy a beteg eljutott-e értelme használatára, veszélyesen beteg-e, halott-e (pl. autóbaleset).
  • ha a beteg, amikor még értelmi képességei birtokában volt, ezt legalább burkoltan kérte.

A szentség kiszolgáltatásának menete:

Mint minden szentség, a betege kenete is liturgikus és közösségi cselekmény, amelynek színhelye a családi otthon, kórház, vagy a templom. Illő, ha az Eucharisztia keretében kerül kiszolgáltatásra. Lehetőség szerint előzze meg a szentség kiszolgáltatását a Bűnbánat szentségének felvétele (szentgyónás).

Bűnbocsánat nélkül a szentség nem szolgáltatható ki (olyan embernek, aki nyilvánvaló súlyos bűnben makacsul kitartanak).

A kiszolgáltatás gyakorlatilag a Szent Jakabi módon történik (a pap a beteg fölé teszi a kezét, imádkozik érte az Egyház hitében, majd a püspök által megáldott olajjal megkeni a beteg homlokát és kezeit).

 

Írta : Varga László

Katolikus Egyház Katekizmusa

Iskolaajánló
Az iskolaválasztás a gyermekek és a családok életében fordulópont, a kicsik elhagyják az óvodát, iskolások lesznek.
Minden szülő szeretné, ha ebben a fontos kérdésben jó döntést hozna, a legmegfelelőbb iskolát választaná, ahol biztonságban, elfogadó környezetben tudhatják gyermeküket, ahol félelem és görcs nélkül telik a nap, eredményesen, szerető tanító nénik tanítják őket.

Református iskolaként a továbbiakban diákjainkból öntudatos, hitvalló magyar reformátusokat, nem református vallású diákjainkból pedig öntudatos magyar keresztyéneket kívánunk nevelni.
A hozzánk beiratkozott kisdiákok emelt szintű informatikára előkészítő osztályban kapnak meg mindent annak érdekében, hogy tehetségük minél jobban kibontakozhasson. A matematika órákon az alsó tagozatosok szorobán eszközzel számolnak, mely nagymértékben segíti a gyerekek egyéni képességeinek kibontakozását, és logikai gondolkodását.
3-8. osztályig az informatika által nyitjuk meg a világot a gyermekek számára, felkészítjük őket az információs kor kihívásaira, megtanítjuk nekik az önálló információszerzést. Lehetőséget biztosítunk arra is, hogy 8. osztály év végén ECDL vizsgát tehessenek azok a tanulók, akik igényt tartanak rá.
Szülői igény szerint már 1. osztálytól játékos nyelvi szakköröket indítunk angol és német nyelvből, 4. osztálytól pedig csoportbontással oktatjuk a választott idegen nyelvet. A felső tagozaton lehetőséget kapnak a tehetséges tanulók arra, hogy „nívó” csoportban folyamatos szókincsfejlesztéssel, bővebb nyelvtani ismeretekkel, gyorsabb ütemben biztos nyelvi alapokat kapjanak, mely záloga lehet a későbbi nyelvvizsgának.

Iskolaajánló

 

Iskolanyitogató programsorozatunk

Társintézményünk a Betlehem Református Óvoda számára
2012. február 3. (16-18 óra)    MOCORGÓ ügyességi sportverseny
2012. február 9. (8-10 óra)    NYÍLT ÓRÁK
2012. február 10. (9-12 óra)    ÓVODA-ISKOLANAP közös sportversenyek, éneklés, mesélés…

A többi óvoda számára
2012. február 8. (16-18 óra)    OKOSKODÓ     számítógépes játékok, nyelvi mondókák tanulása
2012. február 9. (8-10 óra)    NYÍLT ÓRÁK
2012. február 15. (16-18 óra)    MOCORGÓ ügyességi sportverseny

Minden érdeklődőt szeretettel várunk!

iskolanyitogató

Tájékoztató az első osztályba történő jelentkezés módjáról

A Jelentkezési lapok benyújtásához egy hét áll rendelkezésre: a 2012. február 6-10. közötti időszakban.

A jelentkezéshez szükséges lap beszerezhető a Betlehem Óvodában, iskolánkban, illetve az iskola honlapjáról (www.jokaim.sulinet.hu) „Jelentkezés a Jókai Mór Református Általános Iskolába” címről letölthető.

A jelentkezéskor az alábbi dokumentumok bemutatása szükséges:
a gyermek születési anyakönyvi kivonata,
a gyermek nevére kiállított hatósági bizonyítvány (személyi lap) v. lakcímkártya,
a szülő (gondviselő) személyazonosító igazolványa és lakcímkártyája,
az iskolába lépéshez szükséges fejlettség elérését tanúsító igazolás (óvodai szakvélemény)

Az intézmény vezetője a jelentkezések alapján a felvételről írásba foglalt döntést, Határozatot hoz, mely 2012. február 15-17. közötti időszakban személyesen átvehető az iskola titkárságán.

Ezt követően a Budapest Főváros Önkormányzata Főjegyzője által plakátokon is kihirdetett időpontokban kerül sor a gyermekek beíratására.

Összevegyültünk egy uzsorás kufár társasággal és most csodálkozunk?

Húsz éve folyamatosan vesszük fel minden évben a kölcsönöket, mert jobban, kényelmesebben akarunk élni, mint amennyire a munkavégzésünk feljogosít.
Összevegyültünk egy uzsorás kufár társasággal és most csodálkozunk? Döbbenetes, a hiánycél évente csak 3 százalék?! Aki korpa közé keveredik, azt megeszik a disznók. Fojtogatnak a bankárok? Nem kellett volna felvenni a kölcsönöket!
Keseregni fölösleges. Eső után köpönyeg! Mi a megoldás? – kérdezik itt is, ott is? Nem az a kérdés, hogy a múltban mit kellett volna tenni, hanem itt és most mit kell tennünk?
A cári Oroszország az uzsorás bankárok karmai között vergődött, ezért a fényűző életmódhoz szokott vezető rétegét a nagy októberi forradalomban elhajtotta, és nagyrészt, mint halálos ellenségét kiirtotta. Milliók és milliók haltak meg és nyomorodtak meg, és nem csak Oroszországban.

Németország a fojtogató pénzügyi örvényből próbált kitörni, és végül Hitler vezetésével egy világégés szörnyű kataklizmájába rántotta az emberiséget. Nem csak a politikusok és a katonák, de a pénzvilág bűne is volt a második világháború!

A valóság az, hogy mi mindannyian tápláljuk, éltetjük a kapzsiság ördögét, mi hizlaljuk legyőzhetetlenné! Nem vállalsz gyermeket, így pénzedből nem földet, otthont veszel gyermekednek, jövődet nem fiadra bízod, hanem bankot keresel, olyan emberekre bízod pénzedet, kik a legnagyobb kamatot ígérik. Persze őket is viszi a bírvágy szelleme, és pénzeddel, mint cápák vetik magukat bele a pénz világába. Nincs kegyelem, ha nem sikeres ragadozók és te pénzedet veszélyben érzed, hát te is könyörtelenül visszaveszed utolsó vasig, és más bankra bízod. Nincs megállás, a tőzsdék, a bankok, a pénzvilág modern kártyajátékai, és ha játszassz, munka nélkül is gazdag lehetsz… de valóban az lehetsz? A fogyasztás, a birtoklás vágya, a gonosz lélek vadászkutyái űznek, hajtanak a vesztedbe.

Isten által mindannyiunknak adott anyagi javak bölcs elosztása, hatalmas feladat! A múltban ott vannak a félelmetes kudarcok! A kapzsiság, az önzés, a pénz, mint pusztító fenevad szedi az áldozatait. Van más megoldás?

Egyetlen elfogadható válasz a mai világ haláltáncára, Jézus Krisztus válasza. Kétezer évvel ezelőtt közénk jött, és nem állt le vitázni, kiosztani senkit, hanem szülőföldjén Názáretben, megélte szeretteivel a maga csendes, becsületes munkáséletét. Fenntartható vágyakat állított elénk, egy olyan életformát, mely elérhető, s mely boldoggá is tesz. Szent Ferenc már nyolcszáz évvel ezelőtt az ördög ganajának nevezte a pénzt, egyszerű, vidám életútja ma is járható. Fenntartható, tiszta örömök után kell kinyújtsuk a kezünket. Olyan örömök után, melyet nem esz meg a rozsda, melyet nem rág szét a moly, melyek után másnap nem keserű a szájunk íze. Van kiút, van válasz recsegő, ropogó világunk kérdéseire. Jézus, ha ma közénk jönne, ugyanazt tenné, mint kétezer évvel ezelőtt, szépen megélné a csendes, egyszerű názáreti élétét szeretteivel. Dolgozna, alkotna, mint ács vagy földműves, vagy tanár, vagy orvos becsületesen, szorgalmasan, ott a szép szülőföldjén, ahol született.

Meg kell zabolázzuk elsősorban önmagunkban a kapzsiságot, hajtsuk el magunktól a fölösleges fogyasztás, a birtoklás utáni vágyat. Autónkban nem maximalizálni akarjuk a fogyasztást. A cél egy optimális, takarékos motor, mely kevés üzemanyaggal célba visz. Miért nem ugyanez a cél életed minden területén? Sokszor a kevés is elég, a szerény, egyszerű megoldás is célravezető. Egy angol polgármester névnapi ünnepségén voltam, szerény, egyszerű vacsora volt a 170 vendégnek: svédasztal kétfajta hússal, háromféle körítéssel, előétel nem volt, a végén mindenki vehetett egyféle süteményből, az italokat mindenki saját kontójára kérhette. Néztem a kedves 70 éves vendéglátónk egyszerű, természetes, vidám ünneplését, magamban azokra a rendezvényekre gondoltam, melyeket itt a Kárpát-medencében rendeznek és elszégyelltem magam. Igen, a soktornyos, bádogtetejű házak lakóit lenézzük, de újgazdag rongyrázásban az egész társadalmunk ott liheg a nyomukba. Fölösleges költekezéssel akarjuk bizonyítani kiválóságunkat, és balgán, magunkat és egész társadalmunkat belerántjuk az adósság szőrnyű szakadékába. Egyke, végzős gyerekeink tanévzárójára vagyonokat költünk, csak a fényképésznek egy egyszerű ember kéthavi fizetését adjuk gálánsan, mert fontos a látszat. Bűn! Mi vetettünk ágyat a gonosznak, miért csodálkozunk, hogy nyakunkra költözik? Elmennek a fiataljaink? Miért vállalnák az általunk felhalmozott adóssághegyeket?

Nézzétek az ég madarait, a mezők virágait! Van megoldás, adjátok oda a császárnak ami a császáré, és ti keressetek olyan kincseket, mik megmaradnak az örök életre, mondja a mi Urunk! Ő maga is a názáreti csendes, egyszerű életével bizonyította, hogy szeretteink körében, szülőföldünkön, becsületes, egyszerű munkás életet élve, a szép természetben boldog lehet az ember. Ez az az út melyet ő is járt, és melyet mi is járva egy fenntartható életet élhetnénk és boldogok lehetnénk.

Induljunk el Krisztus nyomában!

Szeretettel, Csaba testvér

Böjte Csaba

 


“ÉLETÚT” – Önéletírói pályázat időseknek, nyugdíjasoknak

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium a Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézettel közösen pályázatot hirdet 60 év feletti természetes személyek számára.
A pályázat során a pályázóktól önéletírásokat, visszamlékezéseket várnak az alábbi témakörök valamelyikében: személyes múlt, az életút egy-egy eseményének,valamely emlékezetes pillanatának, esetleg egy történelmi pillanatnak a megírása.

A pályázó egy témakörben adhat be pályázatot levélben vagy elektronikus úton (e-mailben). A pályázat úgy is benyújtható, ha azt a nagyszülő unokája segítségével valósítja meg. Ebben az esetben a nagyszülővel – a fenti témakörökben – készített interjú formájában is elfogadunk pályaművet, melyet a nagyszülő nyújthat be.

A beérkezett pályaműveket szakmai bírálóbizottság bírálja el, a legjobb pályázatot beküldők pénzjutalomban illetve ajándékcsomagban részesülnek.
A pályázatok beadásának határideje 2012. február 15.

További tudnivalók olvashatóak az itt letölthető Pályázati Kiírásban.
A pályázathoz kitöltendő Adatlap letölthető innen.

A részletes pályázati felhívás az alábbi honlapról tölthető le:
http://nyugdij.kormany.hu/palyazatok


 

Megtérésem története

Keresztény családban nőttem fel. Csak anyukám járt templomba, apukám nem. Voltam elsőáldozó és bérmálkozó is. Körülbelül 20 éves koromig én is jártam templomba. Azután megismerkedtem a férjemmel, és attól kezdve ritkán mentem. A házasságunk első pár évében még karácsonykor és húsvétkor azért elmentem, de később már akkor sem. A gyerekeim azért végigszenvedték a szokásos kötelező hittant, és mindent amit kellett anyukám jóvoltából.
1998 szeptemberében kisfiam beteg lett, agydaganata volt. Egy év alatt 2-szer műtötték, 2-szer sugárkezelés, de 1999 augusztus 19-edikén meghalt, 10 éves volt.
2001 májusában a barátnőm lánya is beteg lett. Az orvosok semmi baját nem találtak, csak a gyerek nem tudott menni. Vitte mindenhová, homeopátiás, természetgyógyászos kuruzslókhoz. Elvitte még Gyurcsok Józsefhez is. Akkoriban Gyurcsok sokat járt a falunkba egy ismerős családhoz. Gyógyító alkalmakat tartott a művelődési házban.
Egy alkalommal Kunszentmártonban tartott előadást. Én is elmentem. Ott imádkoztunk, hogy Isten nyissa meg az ég csatornáit, és jöjjön a gyógyító energia. Azt mondta még, hogy ha őrá gondolunk otthon is, akkor jön az energia. Külön (jó pénzért) még fogadta a pácienseket. Én is bementem hozzá……

Megtérés története

 

A második olvasmányban egyfajta vallási elképzelést javít ki Jézus, és megtérésre hív minket. A megtérés, az ó- és újszövetségben nem azt jelenti, hogy egyik vallásból a másikba áttérek. Ezzel nem foglalkozik soha. Azt sem jelenti, hogy a hitetlenségből istenhívő leszek, mert ilyet meg nem ismer az ó és újszövetség. – Az ideológiai ateizmus. – A metanoia, a megtérés, amit Jézus hirdet, az azt jelenti, hogy vallási elképzeléseinkből, a már megismert, kinyilatkoztatott igazságokból, tovább merünk lépni. Tehát mindig aktuális az evangélium, az utolsó napig…..

Barsi Balázs gondolatai a megtérésről

 

 

A vesztett muhi csata után IV. Béla király feleségével, Laszkarisz Mária bizánci hercegnővel együtt Dalmáciába menekült. Ott, Klissza várában született Margit leányuk 1242. január 27-én. Szülei – a tatároktól elszenvedett vereség miatti kétségbeesésükben – felajánlották őt Magyarország megmentéséért.

Margit ennek megfelelően hároméves korában a veszprémi domonkos apácákhoz került, és ott gondos nevelésben részesült. Nevelőnője Olympiades nővér volt. Később a Nyulak szigetén lévő zárdába került át, amelyet apja építtetett. Itt került sor Margit fogadalomtételére 1254-ben. Később két alkalommal is lehetősége lett volna fogadalma visszavonására, hiszen minden bizonnyal megkapta volna a felmentést apja kérésére. Ő azonban visszautasította II. Ottokár cseh király, valamint a lengyel király házassági ajánlatát is.

 

A keresztények az önfegyelmezés és keresztény szeretet példaképének tekintik. A legalacsonyabb rendű munkát is szívesen végezte, és a legrosszabb ruhákban járt. Napjait munkában, éjszakáit imádságban töltötte. A róla szóló, 1510-ből fennmaradt legenda szerint jövendőmondó képességekkel is rendelkezett, amellyel olykor apjának is segítségére volt diplomáciai gondjai megoldására. 1270. január 18-án halt meg a Margit-szigeti kolostorban. Ravatalát 1271 körül Albert és Péter lombardiai szobrászok faragták meg vörös márványból, egyes részeit pedig fehér márványból.

Legendája szerint holtteste halála után három hétig nem indult oszlásnak, ráadásul rózsaillatot árasztott.

Boldoggá avatása már 1276-ban megtörtént, szentté avatására azonban évszázadokat kellett várni. Tiszteletét 1789-ben hivatalosan is engedélyezték, végül XII. Piusz pápa 1943-ban avatta szentté.

Forrás

Szent Margit mise

Szent Margit legendája

Imádság hazánkért

Szent Pál búcsú : ( Szent Pál templom, 1173 Budapest, Lázár deák utca 13/a )

Az elágazásról a 198-as busszal az “Uszodáig” .

Vagy bármelyik befelé menő busszal a “Borsó” utcáig és onnan laza sétával 10 perc a Borsó utcán végig!

2012. január 28-án szombaton du. 16 órakor kezdődik .

 

Házasságunk titkai

Döbrentey Ildikó és Levente Péter

lelkiderűgyakorlata

Őket követi :
Ríz Levente és Barátai zenekar hangulatkeltése

 

 

 

 

A 18:30 -kor kezdődő ünnepi szentmisét bemutatja :
Balik Béla atya
az új rákoshegyi plébános

Közreműködik a templom kórusa.

 

 

 

AGAPÉRA VÁRUNK MINDENKIT SOK SZERETETTEL!!!!!